Zajęcia z eksperymentów
Dzień dobry
Rozmawialiśmy już o wiatrakach, młynach wodnych, ale nie kręciliśmy jeszcze karteczkami i dzisiaj właśnie od tego pragnę zacząć. Przygotujcie sobie kwadratową kartkę papieru, plastelinę, dobrze zatemperowany ołówek, linijkę oraz futerko/szalik wełniany. Zobaczycie co przyciąganie i odpychanie może zrobić z naszą kartką. Kartkę składamy na pół, na prostokąt i otwieramy. Następnie składamy ją ponownie na pół na prostokąt, gdy rozłożymy zobaczymy krzyżyk, dwie nasze zaznaczone linie będą się w jednym punkcie przecinały. Weźcie plastelinę do ręki i ją przygotujcie zgniatając kulkę. Kulkę plasteliny przyklejcie do stolika, do kulki wbijcie ołówek, zaostrzonym grafitem do góry. Na czubku grafitu połóżcie kartkę, troszkę to przypomina parasolkę. Następnie weźcie do ręki plastikową linijkę i potrzyjcie ją o futerko lub wełniany szalik. Gdy przybliżycie linijkę do karteczki, ona zaczyna się kręcić za linijką. Im szybciej robicie kółko linijką tym szybciej karteczka się kręci.
Żeby sprawdzić czy tylko na papier taka magia działa, przygotujcie szklankę, taśmę jednostronnie klejoną, kawałek nitki, jedną zapałkę oraz plastikową rurkę i futerko/szalik wełniany. Ułamcie główkę zapałce. Odetnijcie kawałek sznurka, ale nie za długi. Jeden koniec sznurka przywiążcie do zapałki, a drugi koniec przyklejcie kawałkiem taśmy do dna szklanki. Gdy szklankę odwrócimy nasza zapałka powinna wisieć i nie dotykać podłoża. Następnie weźcie plastikową rurkę i natrzyjcie ją futerkiem lub wełnianym szalikiem. A teraz magia, ruszajcie rurką przy szklance i obserwujcie co się będzie działo z zapałką.
Do kolejnego doświadczenia potrzebować będziecie jednego, a najlepiej dwóch balonów oraz kranu z wodą. Nadmuchajcie balon i go zawiążcie. Następnie odkręćcie wodę w kranie, ale nie za mocno, ma lecieć strumieniem. Balon potrzyj o włosy. A teraz zadzieje się magia, przybliżcie balon do strumienia wody, co się dzieje? A spróbujcie to samo wykonać z dwoma balonami, przysuwając je do strumienia wody z dwóch naprzeciwległych stron.
Wszystko dzieje się dlatego, że każdy przedmiot składa się z atomów, w każdym z których znajduje się równa liczba protonów – cząsteczek o dodatnim ładunku elektrycznym oraz elektronów – cząsteczek o ujemnym ładunku elektrycznym. Przedmiot jest elektrycznie obojętny, gdy liczba elektronów jest równa liczbie protonów. Niektóre przedmioty (w danym przypadku włosy) jednak łatwo tracą swoje elektrony. W naszym eksperymencie cząsteczki o ujemnym ładunku elektrycznym (elektrony) podczas tarcia o włosy przechodzą z włosów na balon. Balon, otrzymując dodatkowe elektrony, staje się ujemnie naładowany. Natomiast woda jest neutralna i ma równą liczbę cząsteczek o dodatnim i ujemnym ładunku elektrycznym. Dodatnie oraz ujemne ładunki przyciągają się, dlatego, gdy podnosimy ujemnie naładowany balon do strumienia wody, dodatnio naładowane cząsteczki wody przyciągają się do balonu i strumień się wygina!
Źródło: https://childdevelop.pl/practice/345/
Miłego eksperymentowania.
Pozdrawiam
Pani Agnieszka